Gauguin and His Time

De serie Van Gogh Studies biedt een podium voor recent onderzoek naar laat negentiende-eeuwse en vroeg twintigste-eeuwse kunst, met een focus op Vincent van Gogh en zijn tijdgenoten. De auteurs zijn internationaal gerenommeerde onderzoekers en een wetenschappelijke redactieraad begeleidt de reeks.

In deel drie vormt Gauguins Vision of the Sermon (Edinburgh, National Gallery of Scotland) het uitgangspunt voor vier boeiende essays over onder meer de receptie van dit iconische werk en de verschillende symbolische interpretaties. Daarnaast bespreekt June Hargrove de serie portretten die Gauguin van Jacob Meijer de Haan maakte en zijn het Musée Rodin in Parijs en het Thorvaldsen Museum in Kopenhagen onderwerp van een essay over de negentiende-eeuwse aandacht voor individuele kunstenaars. Richard Thomson schrijft over nieuwe concepten uit la nouvelle psychologie als het visioen en het onderbewustzijn, en de representaties daarvan in de kunst van de vroege Derde Republiek. Patricia Mainardi belicht in haar bijdrage de opmerkelijke diversiteit aan illustraties en karikaturen in negentiende-eeuwse boeken.